Allergenen wetgeving

Veldhoven | 3 december 2014

vlag_europa

De Europese Unie heeft bepaald dat de voedselallergenen die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken op het etiket vermeld moeten worden. Voor niet-voorverpakte levensmiddelen die worden aangeboden in bijvoorbeeld restaurants en cafetaria’s en bij de ambachtelijke slager en bakker, geldt dat vanaf 13 december 2014 de consument in de zaak geïnformeerd moet kunnen worden over deze allergenen en dat de informatie hierover te allen tijde in het bedrijf inzichtelijk gemaakt moet kunnen worden.

Allergenen zijn eiwitten die allergische reacties kunnen opwekken. Deze overgevoeligheidsreacties hoeven niet alleen te ontstaan door voedselallergenen, dus door bepaalde eiwitten in voedsel, zoals gluten, koemelk en pinda’s. Ook kunnen mensen overgevoeligheidsreacties krijgen door bijvoorbeeld medicijnen of door inhalatie van bepaalde stoffen die zich via de lucht verspreiden (inhalatieallergenen), zoals stuifmeelpollen of uitwerpselen van huisstofmijt. En er is nog een variant, de contactallergenen. Deze komen het lichaam binnen via contact met de huid, bijvoorbeeld door cosmetica.

De mate waarin iemand last heeft van een allergie loopt sterk uiteen. Mensen die overgevoelig zijn voor bepaalde eiwitten in voedsel weten meestal zelf wat ze wel kunnen eten en wat ze beter niet kunnen eten. Als het voedsel door iemand anders wordt bereid dan is dat een stuk moeilijker.

Wij willen u als consument informeren en uitleggen op welke wijze wij invulling geven aan de Warenwetregeling allergeneninformatie niet-voorverpakte levensmiddelen die vanaf 13 december 2014 geldt.
We willen in elk geval de grootst mogelijke zorgvuldigheid betrachten en alles in het werk stellen om ook consumenten met een voedselallergie te laten genieten van onze producten.

Het risico van overdracht voedselallergenen

De Warenwetregeling allergeneninformatie niet-voorverpakte levensmiddelen die vanaf 13 december 2014 geldt, is met name voor horecabedrijven moeilijk uit te voeren, omdat de producten voor directe consumptie worden klaargemaakt. Dit gebeurt
vanzelfsprekend met de grootst mogelijke zorg, waarbij alle regels rondom hygiëne zo goed als mogelijk worden toegepast. Een horecabedrijf is echter geen fabriek en al zeker geen laboratorium. En nog veel belangrijker: in de horeca werken mensen! Niet alleen vakvolwassen beroepsbeoefenaars, maar ook medewerkers die op drukke momenten komen helpen en soms (nog) niet alles weten.

Bij de bereiding in horecabedrijven kan ook niet altijd voorkomen worden dat de verschillende producten met elkaar in contact komen, waardoor allergenen overgedragen kunnen worden. Zo worden in frituurbedrijven snacks meestal in hetzelfde frituurvet of -olie bereid, terwijl andere producten bereid worden op een vaste bakplaat of grill en broodjes belegd worden, daar waar alles voor het samenstellen ervan klaarligt. Frituurbedrijven kunnen dus niet garanderen dat de producten vrij zijn van (bepaalde) allergenen en zijn verplicht u dit te melden:

Al onze producten kunnen sporen bevatten
van alle voorkomende voedselallergenen!

Op het moment dat u aangeeft dat u overgevoelig bent voor een bepaald allergeen, dan kijkt de medewerker graag samen met u of dit allergeen in het betreffende product voorkomt. Het bedrijf gebruiken hiervoor de informatie van de etiketten zoals deze door de leveranciers wordt verstrekt of die zij verwerkt hebben op onze eigen overzichten. Ook kijken ze op dat moment of dit allergeen in het product terecht zou kunnen komen vanwege de toegepaste bereiding.

Omdat zij niet weten in welke mate u – of voor wie u de producten komt halen – overgevoelig bent, bepaalt u altijd zelf of u wel of niet het product bestelt en consumeert. Zij kunnen hiervoor geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden. Zij kijken wel heel graag samen met u op welke wijze zij rekening kunnen houden met uw voedselallergie of van de persoon waarvoor u onze producten komt halen. Maar 100% uitsluiten van allergenen is voor ons onmogelijk. Zij doen wel heel graag hun best voor u.